lördag 5 juli 2008

Språkpolisens långa arm

För några dagar sen fick jag ett brev från jobbet som innehöll en sommarpresent. (Tack jobbet!) Sommarpresenten var ett pocketogram och följaktligen beställde jag en bok. Boken är en svensk version av Eats, shoots & leaves och är en helt perfekt bok att ge bort till en språknörd. Efter att ha läst den blir dock lite skadad. Överallt ser jag numera felstavningar, särskrivningar och andra dåligheter. Här är ett praktexempel jag hittade igår:

Nu är ju inte jag en av dom som får hjärnblödning av att se ett felplacerat kommatecken men det här störde till och med mig. Nån som förstår vad jag menar?

1 kommentar:

Eirene sa...

Känsligt ämne! Pedant är jag med men jag uplever en befrielse att i bland bara flöda med o ju och d.
Men ja. Av alla felplacerde tecken i världen så är det just de här små tecknen som jag får astma av att se på fel ställen :-)

.