tisdag 21 september 2010

Angående Sverigedemokraterna

så vill jag bara dra ett snabbt litet citat för att sen lämna den politiska debatten någon annanstans än här.

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it."
- Evelyn Beatrice Hall

Vi kan väl åtminstone försöka att inte slänga ut demokratibarnet med rasistvattnet?

----------------------------------------------------------------

R (som svar på kommentaren): du har definitivt en poäng. Jag var bara tvungen att lägga mig i diskussionen när folk började sjunka till deras nivå genom att förespråka avrättningar av de som röstat på SD osv. Uppenbarligen har ca 6% av Sveriges befolkning, enligt mig, mycket tvivelaktiga åsikter men att de nu representeras i riksdagen är en "nackdel" med demokratin som jag tycker är värd att ta. Även idioter måste få göra sina röster hörda. För så länge vi har demokrati har vi ju möjlighet att rösta annorlunda nästa gång.

Att vissa direkt kastade de demokratiska principerna överbord och blev av åsikten att man bör avrätta SD-anhängarna eller göra ett undantag i lagen och helt enkelt inte släppa in dem i riksdagen trots folkligt stöd tycker jag är betydligt mer oroväckande. Och ja, jag har förmodligen ett 200-årsperspektiv men för det fall att det skulle vara jag som i framtiden har en avvikande mening (juristpartiet? arbetarpartiet? miljöpartiet? Liselottpartiet?) så vill jag ändå slippa bli avrättad för det fall att jag röstar "fel".

Att sedan dryga 6% av befolkningen bevisligen har åsikter som är fördomsfulla, ogenomtänkta och tillbakasträvande är en annan sak.


2 kommentarer:

R sa...

Frågan är hur mycket som är tendenser på att SD faktiskt bekämpas med odemokratiska medel, och hur mycket som är SD:ares egna påhitt...

siv sa...

200-års perspektiv har jag också. Det är klokt att ha. Jag håller med dig helt och fullt. Kram.

.