söndag 28 december 2008

På resande fot med träsmak i rumpan

Igår kväll lämnade vi, jag och grabben, min familj i Gällivare efter en underbart kaotisk jul för att dra vidare till sydligare breddgrader. (Dock inte så sydliga som man lätt kan få för sig när man skriver "sydliga breddgrader".)

Efter ungefär femton timmars resande sitter vi här och gäspar ikapp vid varsin dator på Arlanda. Vi har lovat varandra dyrt och heligt att från och med nu alltid boka liggvagn på långresor, kosta vad det kosta vill. I natt "sov" vi nämligen sittandes i en vagn knökfull med japanska turister, amerikanska turister och en dam med oanad snarkförmåga. (Önskar att jag hade haft en decibelmätare med mig bara för att kunna bevisa vad som måste ha varit världsrekord.)

Nattens bekvämligheter ledde till en aningen lägre startsträcka på morgonen vilket i sin tur ledde till att vi inte hann gå av tåget i tid utan hamnade i Stockholm i stället. Lite snöpligt men jag tänker som så att med tanke på hur mycket tåg vi ändå åker så skulle det ju vara orimligt att inte nån gång i livet missa att kliva av. Så nu när vi gjort det kan vi helt enkelt bocka av det på listan och fortsätta åka tåg utan att ha oddsen emot oss. Och så fick vi ju faktiskt se lite av Stockholm också och det är ju alltid trevligt.

Nu: kaffe på Waynes om jag får som jag vill
Sen: fortsätta resan till Manchester, sen till Bangor via ytterligare några stopp och byten, för att till sist, om vi har tur, avsluta resan hos svärisarna i Bontnewydd, Wales.
Senare: sova sova sova säng säng säng

Inga kommentarer:

.