torsdag 18 december 2008

Pokersenilitet och allvarlig disciplinbrist

Efter att ha fått låna en överbliven mobil modell flashigare-än-min-egen av grannfrun så deltog jag igår i mitt livs första pokerkväll. Efter en lång (och fantastiskt pedagogisk) genomgång av spelets regler började vi spela vad jag tror var Texas Hold'em. (Jag har ärligt talat ingen aning. Spelets officiella namn nämndes aldrig.) Och jag blev övertygad om något jag misstänkt en längre tid nämligen att jag är pokersenil. Varje gång det vankas poker måste jag lära mig reglerna igen och så har det varit ända sen tolvårsåldern. Och igår, antagligen för att vi spelade så länge, var jag tvungen att lära mig reglerna om och om igen under spelets gång.

Det finns ändå nåt positivt, åtminstone för min del, och det är att eftersom spelet alltid spelas som av en nybörjare så håller nybörjarturen i sig längre än normalt. Jag tror jag lyckades lura en och annan medspelare under kvällens gång. ("Spelar hon dum eller ÄR hon?" sa deras miner och förvirringen var total.)

Bästa användningsområdet för lagboken hittills: som bordsben.

På grund av mitt tvivelaktiga leverne med poker och allt vad det innebär kom jag inte hem förrän ett vilket direkt ledde till att jag sov som en stock till halv elva. Jag fattade ingenting när jag vaknade, jag hade ju ställt klockan på nio?

- ÄR DU HEMMA? skrek jag åt pojkvännen som tittar förvånat på mig när jag springer ut i hallen och stirrar på honom med håret på ända.
- Ja..?
- MEN KLOCKAN ÄR HALV ELVA!?
- (kollar på klockan och konsterar att) Ja..?
- Men du ska ju bada i en vak kvart över nio??
- Jag har badat i en vak.
- OCH KOMMIT HEM?
- Eh... ja.

Och uppenbarligen sitter han ju där men jag känner mig så lurad på flera timmars vaken tid att jag ifrågasätter allt. Ännu en förspilld förmiddag alltså. Och när jag väl börjat förspilla så spårade det ur och jag kom inte till skolan förrän halv fyra på eftermiddagen. Och det är väl egentligen okej med "kvällsskift" men då ska man nog inte gå hem klockan sju och känna sig nöjd.

"Avyttring av delägarrätter och fordringsrätter" blev droppen som fick hjärnan att rinna över och benen att gå hem.

Plan för natten: odla fram lite disciplin.

2 kommentarer:

Amanda- sa...

Haha, vilken syn ;).
Hihi...Galen och yrvaken. Du börjar lära dig av sömnproffset!

kram

Den sista bloggaren sa...

Haha, jo men jag var verkligen chockad över att ha sovit så länge! Tydligen var mobilen inställd att ringa endast på helger, en funktion jag inte hade en aning om fanns fastän jag har samma menysystem i min. Kram!

.