torsdag 6 augusti 2009

Lissi leker filmrecensent

Jag skojade inte när jag sa att jag lagt ner tid på att fundera hur jag ska betygssätta filmer på Filmtipset (nej, jag är inte sponsrad även om det kan låta så). Jag tar det här på allvar och vill därför vara konsekvent i mina bedömningar.

Varje film blir alltså bedömd i fem kategorier (se nedan) och varje kategori kan ge ett poäng, totalt kan en film få från 1 till 5 poäng. Precis som den gamla tidens skolbetyg så är det 3 och uppåt som är godkänt.
  1. Filmens aktörer Här bedöms skådespelarnas insatser men också subjektiva faktorer vägs in. En film med Adam Sandler kan således aldrig, aldrig få en femma. En film med Edward Norton eller Adrien Brody kan däremot ligga på plus redan från början.
  2. Manus Här bedöms bland annat filmens förutsägbarhet. Finns överraskande vändningar eller kan jag tala om hur filmen slutar redan efter en kvart? Det här kravet är högre än många kan tro eftersom jag en notorisk slutavslöjare. (Nej, såklart inte inför andra.)
  3. Medryckningsgrad Bryr jag mig om vad som händer? Om "nej" så blir det inga poäng på den här punkten.
  4. Stil Finns säkert en filmterm för det här men det jag menar är om filmen är snygg. Tänk scenen i Kill Bill där motorcyklarna fungerar som draperier... En annan snygg film är Illusionisten. Oavsett vad filmen skulle kunna få för betyg så var det nåt fränt filter som gjorde att hela filmen blev snygg.
  5. Känsla Den mest subjektiva punkten av alla och jag är enväldig domare. Bend it like Beckham kan få poäng medans Sagan om ringen blir utan.
Ja. Det var det. Nån som har nåt att tillägga?

Inga kommentarer:

.