onsdag 21 april 2010

Uppenbarelser på träningsfronten

Efter lite slögooglande häromdagen hittade jag ett namn på vad som har sabbat min löpkarriär såhär långt: Shin splints! Alltså en slags överansträngning i muskeln som går framför smalbenet (och som känns ungefär som mjölksyra gånger tusen). Jag fattar inte att jag inte har vetat om det här tidigare? Vad jag kan komma ihåg så har jag nämligen känt på det till och från sen jag var ungefär nio år (och pappa fick bära ner mig från slalombacken för att jag inte kunde åka längre).

Det som är så bra med att hitta namn på saker är att det med namnet även ofta kommer tips på saker man kan göra. Till exempel att lägga något varmt på de aktuella musklerna en stund innan träning. (Man tager vad man haver - jag tog varm soppa i en låda. Fungerade utmärkt.) Man kan också försöka att springa mer på "framfötterna" vilket visade sig vara asjobbigt. Jag ville inte riskera något så jag överdrev lite för säkerhets skull med resultat att jag trippade mer än joggade. Idag är mina vader som vedträn och att gå i trappor är ett gissel. Men men. Man lär sig för varje gång.

En annan sak jag fick lära mig på internet var att det var bra att kyla efteråt. Spenat - så bra till så mycket!

2 kommentarer:

R sa...

Vis av egen erfarenhet, vill jag ge följande råd.

Det absolut enklaste sättet att undvika problem med benhinneinflammation (vilket shin splints är en form av, om jag förstått saken rätt) är att se till att alltid ha nya skor. Minst en gång om året bör man köpa nya, oavsett hut mycket man sprungit med dem (gummit torkar på en säsong med följd att dämpningen försämras markant). Och naturligtvis skall man köpa sina skor av någon som kan sin sak (t.ex. Löplabbet eller Gå & Löp-kliniken). Har man inte råd med nya skor kan man som nödlösning använda hälinlägg (vilket jag själv gjorde med mycket gott resultat på Göteborgsvarvet 2006).

Den sista bloggaren sa...

Du har helt rätt och jag borde verkligen köpa nya skor. Mina är över två år gamla... Eller tre!? Minns inte ens, vilket jag antar är ett tecken på att det verkligen är på tiden att skaffa nya. Sulorna känns dock okej, däremot har det vid det här laget gått hål på tyget så högra lilltån pekar ut ur skon. (Tänker mig att det kan leda till viss felbelastning...)Annars tror jag att den största anledningen för mina shin splints är att jag tar i med hälen när jag springer istället för med främre delen av foten. Men som sagt, I'm working on it. ;)

.