fredag 30 november 2007

På äventyr med (sjuk)syster

Syrran (som snart är färdig sjuksköterska) bad mig idag komma förbi hennes del av universitetet för en liten hälsokoll. Blodtryck, vikt, blodvärde och blodsocker skulle kollas. När vi kom dit så hade tyvärr alla stuckit och tagit med sig allt utom blodtrycksmätaren och stetoskopen så den lilla undersökningen blev pytteliten. Blodtrycket var bra och jag hade puls så nu känner jag mig redo för helgen. :)

När blodtrycket hade kollats så passade jag på att göra det jag alltid har velat göra, men aldrig vågat - jag lekte med stetoskopet! Glad som ett litet barn kollade jag att alla kroppsdelar hade puls. Tyvärr så hade jag ingen puls till en början, åtminstone inte där pulsen normalt brukar återfinnas, dvs. på bröstkorgen så jag letade vidare. Under bröstet, på ryggen, längst revbenen och slutligen halsen. Först när jag kom till halsen hörde jag något. Ett svichande ljud. "Ah, blodtrycket!" tänkte jag men så började blodtrycket låta konstigt. Nu är ju inte jag utbildad i sjukvård men det faktum att blodet gurglade kändes inte helt normalt. Mitt blod gurglade och puttrade. Med vad som måste ha varit en ganska så orolig min tittade jag på syster som höll på att explodera av skratt. "Det är inte du som låter!" sa hon innan hon vek sig dubbel. När jag tog ur stetoskopet ur öronen kunde även jag höra att det faktiskt var avloppet som lät och inte jag. Lättad tog jag systers blodtryck (och fick hennes hand att domna bort) och sen for jag hem.

Nu: fixa mig innan julfest
Sen: julfest

Inga kommentarer:

.