söndag 5 juli 2009

Bangalore

Sa var semestern efter tva veckor slut. Idag har vi landat i Bangalore och imorgon borjar kursen som vi ska lasa i fyra veckor framover- Approaching the environment in India.

Det ar intressant att befinna sig i ett land som ar sa annorlunda fran Sverige! Idag till exempel nar vi skulle ga igenom sakerhetskontrollen pa flygplatsen. Jag, Kajsa och Arvid staller oss alla tre i den vanliga kon men jag och Kajsa blir snabbt omdirigerade till en sarskild "kvinnoko". Vi far ga in bakom ett skynke dar tva kvinnliga vakter kontrollerar att vi inte har nagot ottillatet pa oss innan vi blir igenomslappta och far aterforenas med omvarlden.

Det kanns skont att an en gang ha lamnat Dehli. Aven om vi den har gangen var mer beredda sa ar det anda en stad som kraver full fokus av en hela tiden. Forutom att man lever efter mantrat "prata inte med nagon, titta inte pa nagon, se upptagen och malmedveten ut" for att undvika alla forsaljare sa maste man halla koll sa man inte snubblar pa eventuella rabieshundar, gar in i en helig ko eller blir overkord av en bil. Dessutom ar det for tillfallet ca 45 grader varmt hela tiden. Inte for att gradantalet spelar nagon roll - allt over 28 grader ar ju anda outharligt.

Det lilla jag sett av Bangalore (bilfarden fran flygplatsen till campus) visar en helt annan sida av Indien. I bilen satt vi i flera minuter och bara forundrades av hur pass bra vagarna var och hur lite folk tutade jamfort med de "vagar" som vi fardats pa hittills.


Har bor vi nu och i fyra veckor framover i varsitt rum.

Mitt rum med egen toa och allt - lyx!!

Nu ska jag in till stan en svang och handla lite skrivblock och sant som kan behovas imorgon men jag lagger upp lite bilder senare!

1 kommentar:

jagsiv sa...

Ser fint och rofyllt ut. precis vad man behöver för studier.
Kul att det är så fint!

.