onsdag 1 juli 2009

Lyx och sant

Man lar sig fort uppskatta vissa basala saker nar man reser runt i Indien sa som vi gor. Toaletter till exempel.

Vandrarhem 1: Toaletten hade toastol (san som vi har i Sverige), tvattfat, tval och dusch. Skabbig med svenska matt matt men ingen man storde sig pa.
Vandrarhem 2: Kaklade vaggar, toalettstol som inte gick att spola i (vi larde oss den sk. "hinkmodellen" ganska snabbt) och dusch med nastan varmt vatten.
Vandrarhem 3: Inbyggt hal i golvet pa tjejernas, hink pa killarnas, spindelnat. Ingen tval, ingen dusch.
Hotell 1: LYX!! Dusch med varmt vatten! Tval! Toastol som kan spola! Fortfarande skabbigt med svenska matt matt men jag har aldrig kant mig sa ren. Och framforallt: toapapper!! Har inte hant sen Vandrarhem 1.
Vandrarhem 4: Rinnande vatten, tval (som vi stal fran hotellet) och toalettstol som kan spola nar man behover. Agaren ar en smamysig munk(?) med rosa fleecejacka som tycker litar pa oss framlingar och vill att vi betalar forst nar vi har bott klart (utan vakter i entren!). Helt fantastiskt med andra ord!

For tillfallet ar vi i Dharamsala (och jag kommer nar som helst bli utslangd fran internetcafet da de egentligen har stangt for en stund sedan). Kajsa har idag sprungit upp for ett berg och ner for ett berg och blivit van med en hund. Jag och Arvid har tagit det lite lugnare och "trekkat" till en sjo som visade sig vara inhagnad och uttorkad (trots monsunen som pagar), hittat en konstig genvag utan ormar och halsat pa i Dalai Lamas tempel och forbattrat var karma.

Nu kommer agaren till internetcafeet in och han ser ut att ha hemlagntan sa jag maste sluta nu. Kul att sa manga kommenterar och foljer var resa! Rebecka: Arvid halsar tillbaka! :) Mamma och Amanda: jag saknar er! Nat speciellt ni vill att jag koper med hem till er? Jag har kopt Chaite till dig Amanda. Om ni undrar varfor det blev sa fa och sa trakiga bilder sist sa var det for att datorn hangde sig hela tiden. Datorn jag sitter vid nu har inget usbkontakt sa det blir inga bilder idag.

Imorgon ska vi trekka lite pa riktigt och pa fredag hoppar vi pa taget tillbaka till Dehli. Jag hor av mig nar jag kan. Kram pa er!

4 kommentarer:

Amanda- sa...

Hej hej:)!

Nu har jag precis prommat hem från stan i det soliga sommarsverige. Vi har haft typ 25-30 grader i över en vecka nu, inte så dåligt för att vara Sverige(måste ju få kontra lite). I morgon börjar jag jobba min fruktade julimånad. Men sen är det ju semester!!

Jag längtar efter dig... och hoppas att du har det så bra :). Köp gärna en sjal(grön och blå) om det finns någon och om du väldigt gärna har tid eller vill. Tack för chaitet!

KRAM/Amanda

Den sista bloggaren sa...

Harligt! Har ar det ocksa fint vader (nar det inte monsunregnar) men trots det sa blir jag inte brun. :( Glomde forresten saga att koksaltlosningen har kommit till anvandning! Inte pa nat spannande satt men jag har upptackt att det ar helt perfekt att ha i handbagaget for att kunna droppa i ogonen nar man aker bil eller buss med oppna fonster som gor att linserna torkar ut. Och sa har dom fatt rengora ett och annat skavsar ocksa. :) Om 50 minuter aker vi fran Dharamshala och till taget som ska ta oss till Dehli sa jag maste dra nu. Ha en fantastisk sommar (trots jobb) och halsa familjen och Daniel. KRAM!

jagsiv sa...

Det var snällt att du tänker på mig! Chaithe blir bra för mig också, det låter gott!
Isak hälsar så mycket att det är kul att du skriver och visar foton.
Kram gumman!

Anonym sa...

Hej
Är så in åt helvete arg men kolla här http://www.svenskamord.se/index.php?topic=1741.msg24389

Står vem han som mördade Frida typ är. Äntligen är det på rätt väg med Svrige..
/ Isa(Mansrasisten)

.