söndag 24 januari 2010

Snuvad på martyrskapet

Har börjat mitt nyttiga liv nu! Den här gången är det mer tid (till träning) och mindre kolhydrater (till kroppen) som är planen. Jag inledde denna Low Carb-period av mitt liv i fredags eftermiddag. På fredagkvällen kände jag mig stark och sund (dock något undernärd) när jag låg i sängen och kollade en deckare. Plötsligt kände jag doften av mjölkchoklad. Jag hade då verkligen inte ätit ens nåt i närheten av mjölkchoklad och risken att jag någon gång skulle ha glömt en bit choklad under sängen är som gott som obefintlig. (Man glömmer inte att man har godis hemma. Herregud.)

Det enda logiska var att jag skulle ha gått i ketos. Som diabetiker gör innan de vet att de är diabetiker och därför luktar aceton. Och aceton och mjölkchoklad kan ju påminna om varandra... eh... Hur som helst. Den uppenbara (och något ovanligt doftande) ketosen gjorde att jag kände mig ännu magrare, ja nästan utmärglad. Ända tills jag vred huvudet till höger och såg den nyligen urdruckna tekoppen som numera endast innehöll några droppar kallt, mjölkigt te. Ett te som jag köpte när jag flyttade till Umeå och som lät gott ("smaksatt med choklad!") men som var ganska tråkigt, ända tills mina tepåsar tog slut och jag började dricka det igen av snålhet. "Ketosen" var alltså en tom kopp smaksatt te. Hmpf.

Det nyttiga livet går vidare.

Inga kommentarer:

.