måndag 11 juni 2007

Maanantai

Idag började sommarkursen i finska och den verkar vara helt okej. Läraren är en liten finska som skrattar hela tiden, till och med när hon pratar om verb. Vi är ungefär femton stycken i gruppen och de flesta verkar trevliga. Idag har vi bland annat översatt en dialog mellan Tarzan och Jane som ungefär lät såhär:
- Jag är Tarzan. Jag är en apa.
- Jag är Jane, men du är ingen apa. Du är en man.
- Du är en flicka. Du har guldhår.
Sen börjar Tarzan råstöta på Jane och dialogen blir om möjligt ännu mer osammanhängande. Tiden gick rätt fort och jag fattade det mesta kändes det som. Den finska grammatiken verkar dessutom vara förvånansvärt logisk, tack och lov.

Sen så fick jag ju veta resultatet på tentan idag. Mot bättre vetande ringde jag mitt under en shoppingtur för att få domen. B. Skit. Jag visste att det inte hade gått speciellt bra, men jag blev ändå jättebesviken. Hade det inte vart bättre att lämna in blankt? Men efter att ha fått bryta ihop inne på NK, snora i kaffet, köpa en onödig väska och blivit tröstad av såväl Kajsa som Tomas så känns det iallafall lite bättre. Lite. Men jag kan ändå inte låta bli att tänka på alternativa karriärer. Undrar hur det skulle vara att jobba som tolk..?

Inga kommentarer:

.