torsdag 12 juli 2007

Engelska serier

Jag älskar att sitta hemma med obegränsad tillgång till kaffe och kolla på engelska serier. Det spelar ingen roll vad de handlar om, de behöver egentligen inte ens ha ett manus. Bara de ser jätteengelska ut och pratar med dialekt så är jag nöjd.

Helst ska det vara deckare. Ett mord på en herrgård med en otrevlig trädgårdsmästare som gräver mystiska gropar på nätterna. Och en DCI (detective chief inspector tror jag det betyder) med smärre alkoholproblem och en ung följeslagare som åker ut till mordplatserna och ser bekymrade ut. Även där är ett manus en ren bonus.

Jag brukar kolla Morden i Midsomer bara för känslans skull. Vissa (ska inte nämna några namn) tycker att det är en ripoff av alla bra serier, men jag är inte så brydd. Ibland orkar jag inte ens kolla slutet. Jag vill bara sitta och njuta medan den lilla byns invånare avlivas i en härlig blandning av ängar, herrgårdar, dialekter och trädgårdar. "There's still rööm för anuther carcäss in the freezer!" Det är så sant som det är sagt.

Inga kommentarer:

.