tisdag 10 juli 2007

Transformers

Kom just hem från att ha sett Transformers med pojkvännen. Det var han som ville se den egentligen men jag var sugen på bio så jag hängde med fast det var en beryktad "killfilm". Transformers. Ja, kära nån. Smarta och snygga brudar, nördiga hjältar, produktplacering bortom vett och sans och bilar som slåss. Den var väl helt okej om man vet vad det är man ger sig in på. Man får det man förväntar sig liksom.

Fast jag fick känslan av att filmen till största delen bestod av redan gjorda filmer. När stridsscenerna blev lite för långrandiga satt och och funderade vart jag hade sett just det där förut. Och dessa filmer kom jag fram till måste ha varit "inspirationen" bakom Transformers:
  • Christine (säger sig självt)
  • Spiderman (Optimus Prime skuttar mellan skyskrapor)
  • Kill Bill (gulsvart cool bil susar fram till ledmotivet från, just det, Kill Bill)
  • Men in black (regeringen gömmer aliens)
  • Grease (en scen när de kör i 45-gradig lutning under en bro eller nåt liknande)
  • Harry Potter ("At the end of the day, one will stand. One will fall." Låter det bekant?)
  • utvalda delar från diverse high school-filmer
  • utvalda delar från diverse USA är bäst-filmer typ Air Force One
Och nu ska jag leka Hans Wiklund. Slutbetyget blir: en 2:a. Kanske är det roligare att se den om man lekte med transformers när man var liten eller såg filmerna då. Min enda erfarenhet av dem är att ha trampat sönder fötterna på småbrorsornas transformersleksaker under min uppväxt.

Ett litet plus får den dock för de scener som var så töntiga att jag kan inte tro annat än att filmens manusförfattare satt och skrattade rumpan av sig när dom skrevs. Ett exempel är slutscenen när den ena bilen står
med händerna i sidan och blicken mot skyn: I am Optimus Prime, and I send this message... Det som hade satt pricken över i:t hade varit en amerikansk flagga som vajade i vinden i bakgrunden, men nånstans var dom väl tvugna att hejda sig antar jag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillar din recension, men jag skulle vilja ge den en stark 4. Var helt såld på allt du skriver om ovan. ;)

Den sista bloggaren sa...

Haha, ja vad ska jag säga? Jag vill inte urholka betygssystemet inför kommande recensioner. Så får det bli. ;)

.