måndag 7 april 2008

En skeptisk norrlänning

Skitväder! Det är vad det är. Skit. Väder. Isiga nålar som flyger mot ögonen till och med när man blundar och motvind oavsett åt vilket håll man går.

Men jag hade egentligen inte förväntat mig nåt annat heller, skeptisk norrlänning som jag är. För ett exempel på skepticismen kan man ta sig en titt på min klass som består av ungefär lika delar norrlänningar och nollåttor. Grooov generalisering åt alla håll, jag vet. Hursomhelst. På vårkanten, ungefär när Öland har haft blommor i ett halvår och när isarna i Umeå börjar bli aningen mindre säkra att vistas på, när solen tittar fram för första gången så händer följande: Nollåttorna kastar av sig sina dunjackor storlek XXL, drar på sig ballerinaskorna, sätter sig på första bästa solfläck och vänder näsorna mot skyn. Norrlänningarna tittar lite skeptiskt åt deras håll och tänker att jaja, nå men om en vecka är det vinter igen och behåller jackan på. Och svettas kanske lite just då men ler bittert inombords när snön veckan efter kommer som förutspått. Jag säger inte att något är bättre än det andra utan menar bara att jag tillhör den andra kategorin (som möjligen består av endast en person).

Men kanske håller jag på att förändras. Jag har ju faktiskt bott söder om polcirkeln i snart tre år. Förra veckan var det ju fint väder och då tog jag ju faktiskt på mig vårjackan. Och jag köpte ju faktiskt ett cykelslang-lagar-kit på Ica. Men mm-m sa min inte det minsta överraskade inre norrlänning imorse för idag är det som sagt skitväder igen. Och jag är fortfarande skeptisk till en annalkande vår.

Inga kommentarer:

.