lördag 12 april 2008

Förolämparen i nöden

Jag och syrran var och handlade igår och skulle just gå till kassan när en ung kille (kanske 22 år?) tappade sin kundkorg och innehållet började rulla åt alla håll. Instinktivt ryckte jag lite framåt för att hjälpa till men stannade igen. Hjälper man folk bara sådär? Alla andra bara gick förbi. Okej om det var en gammal gubbe med reumatism men en ung fräsch kille som tappat några konservburkar..? Syster avbröt mitt tvekande, pekade med hela armen och sa befallande:
- Hjälp honom.
Lydig som jag är så gjorde jag som hon sa. (Nu i efterhand förstår jag inte varför inte hon.. nåja.) Killen rodnade som tusan och stammade fram ett "tack". Han skämdes, jag skämdes också litegrann för att jag hjälpte nån som kanske inte behövde hjälp som värsta räddaren i nöden utan att det ens var nöd. Så för att ha nåt att säga så sa jag:
- Känner mig lite som nån som hjälper gamla tanter över gatan, haha.
Varpå han svarar:
- Ja, jag är som en gammal tant.
Nu blev det ju jättekonstigt. Det var ju inte meningen att kalla honom "tant", jag ville bara förklara det fåniga med räddaren i nöden utan att det ens var nöd... Nåt mer hann jag inte säga för då dök det just upp en kvinna som blinkar och säger:
- Det där var ju bara ett raggningsknep förstår du väl!! Höhöhö!!

Stackars kille. Tappar alla sina varor. Blir kallad för tant. Anklagas för att ragga på främlingar av främlingar. Kul början på helgen liksom.

Inga kommentarer:

.