lördag 12 januari 2008

Facebook och sånt

Som ni kanske vet så gillar jag inte Facebook. Länge stod jag utanför av ren princip men min paranoja tog över till slut. Mail började dimpa ned med orden"You have been tagged in a photo" (dvs. "du finns på bild inför hela världen med namn och allt, men sorry, du får inte se vilken bild förrän du själv är registrerad användare") och till slut gav jag vika för trycket.

Men jag tycker fortfarande att det är väldigt överskattat. Visst, det är ett bra sätt att hålla kontakt med folk man inte träffar så ofta men förutom det? Jag vill inte bli petad på eller få får kastade på mig eller veta vem som tycker jag är het eller bli en sexig varulv. (Det gör inget att folk skickar inbjudningar men räkna inte kallt med att jag ska börja jaga vampyrer bara därför.)

Och helt seriöst, tror folk verkligen att svältande barn/våldtäktsoffer/misshandlade kvinnor blir gladare av att vi spammar varandra? Jajaja det får uppmärksamhet osv. men det faktum att vissa mail avslutas med "om du inte skickar det här vidare vet jag att du är en hjärtlös människa som inte orkar blablabla" gör inte att jag känner mig mer motiverad att terrorisera min kontaktlista än vad jag gjorde innan.

Internet alltså. Vilket påhitt.

Inga kommentarer:

.