onsdag 23 januari 2008

Om jag vore diktator

Måste bara, som den gnällkärring jag är, påpeka ett och annat. Det finns vissa regler, skrivna och oskrivna, som är till för att... ja, följas helt enkelt (hur besserwissrigt det än låter). Hade jag varit diktator i Umeå hade jag sett till att följande handlingar kriminaliserades ögonblickligen:
  • att cykla/gå på fel sida av gångstigen så att man krockar/blir påkörd/kör över någon/måste hoppa av cykeln i en vattenpöl för att vissa puckon inte kan hålla sig kvar på sin sida tills man har hunnit förbi
  • att ha grupparbete i ett "tyst rum" och vägra uppfatta de tusen onda blickar som skjuts ur ögonen på de som har satt sig där för att läsa (och som är för artiga för att säga "håll käften")
  • att inte slå av ljudet på mobilen/datorn när man sitter i ovan nämnda rum (och efter fjorton felmeddelandes-pling inte förstå att datorn inte kommer godkänna kommandot även om man försöker en femtonde gång)
Möjliga påföljder för ovanstående gärningar skulle kunna vara spöstraff eller landsförvisning.

Japp. Det var det. Nu kan jag återgå till det harmoniska arbetet med att bygga ihop IKEAmöbler.

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha, gud vad jag håller med :) Och att landsförvisning måste finnas i straffskalan är ju givet!

.