måndag 13 augusti 2007

Sommarläsning

I början av sommaren fick jag en uppenbarelse om att jag nu hade möjlighet att läsa vad jag ville. Alltså precis vad som helst, som jag själv hade valt och som inte slutade på -rätt eller -lagen. Så det första jag gjorde efter "uppenbarelsen" var att springa in på Ica och köpa ett gäng deckare.

Efter vissa nybörjarmisstag (som att skumma innehållsförteckningen innan jag började läsa) har min plan att bara läsa skräplitteratur fungerat lysande. Och när jag såg att min kära mor hade listat sina senaste lästa böcker på sin blogg tänkte jag att jag kan väl göra detsamma. Detta, gott folk, är sommarens resultat:
  • Den inre kretsen - Mari Jungstedt (hyfsad, en gotländsk Beck eller Wallander typ)
  • Diagnos Mördad - Peter Gissy (räknas nästan inte då jag gav upp efter fyra kapitel. Stereotyper i sjukhus- och polismiljö. Tror författare egentligen ville göra en film.)
  • De Utvalda - Jan Coffey (uäck, uäck, uäck!!! Nej. Usch. Lyssna på det här om ni inte tror mig: "hon såg så förbaskat söt ut med all den där färgen på sig". Är man minsta lilla cynisk kräks man efter två kapitel. Jag låg och skrek åt pojkvännen när jag läste den. "Lyssna på det här!! Haha!! Usch!!")
  • Östermalmsmorden - Lars Bill Lundholm (hmm, ja, okej då)
  • Dolken från Tunis - Agatha Christie
  • De levandes rike - Nicci French (de första kapitlen är komprimerad ångest. Läs inte om du har cellskräck. Jag gillar ju Nicci French på sommaren och i jämförelse med mycket annat så får den här definitivt godkänt.)
  • Fyren - PD James
  • Tyst Gisslan - Jeffery Deaver (nej alltså, börja inte ens med hans böcker... Den här var väl okej men... )
  • (... den HÄR var den sämsta jag läst i hela mitt liv!) Den tomma stolen - Jeffery Deaver
  • Bounty - Val McDermid (jepp, den här klarar sig undan kritik!)
  • Harry Potter and the Deathly Hallows - JK Rowling (vad kan man säga? Slutet på historien.)
Just nu håller jag även på med på med:
  • No Logo - Naomi Klein (lite för avancerad för att vara skräplitteratur så den har fått vila lite)
  • 700 dagar i Rosenbad - Thomas Bodström (Gör att man känner sig lite intellektuell för att man läser en bok skriven av en politiker samtidigt som den är förvånansvärt lättläst och intressant.)
Egentligen var väl det mesta just skräp, men det gör inget för då kommer hjärnan bara att bli glad när den i höst får sitta och traggla kurslitteratur! Smart plan va? :)

Inga kommentarer:

.