torsdag 9 augusti 2007

Vi ska flytta!!

I några månader nu har vi kollat efter en ny lägenhet. Oftast har de varit antingen för dyra eller för små eller utan balkong eller med balkong åt fel håll. Vi har inte haft någon panik med att flytta och därför kunde vi kosta på oss att vara kräsna den här gången och det har vi verkligen varit.

När jag var i Gällivare hittade jag en lägenhet som jag tyckte såg okej ut och anmälde mig på den. Tydligen var min kötid för kort för jag blev inte erbjuden och jag brydde mig inte och glömde ganska fort bort den. Ända tills pojkvännen sa att han hade blivit erbjuden samma lägenhet. För tydligen hade han i ett uttråkat ögonblick på jobbet surfat runt och hittat den och anmält sig på den. Och i ett lika uttråkat ögonblick några dagar senare hade han inte haft nåt annat att göra än att ringa den nuvarande hyresgästen och tillsammans hade de bestämt att vi skulle komma och kolla på den. Så i måndags cyklade vi dit för att ta en titt.

Det var egentligen inte i det området jag ville bo och huset var enligt min smak alldeles för nytt, men det var måndag och vi hade tråkigt. Och tack gode gud för tristess! Halvt bortglömd och felaktigt beskriven på Bostadens hemsida gömde sig en guldklimp. Smart planlösning, relativt låg hyra (billigare än den vi har nu), 10 gånger bättre internet än vad som angetts, utsikt att mörda för (6:e våningen bland 3-våningshus) och (och hade jag någonsin haft tvivel så försvann de nu) diskmaskin!!!!!

Tur att Bostaden inte har vett att marknadsföra lägenheterna bättre.

Påväg därifrån sa vi ingenting. Vi bara stirrade på varandra. Precis som att ett yttrande, en kommentar, ett andetag skulle ha förvandlat lägenheten till luft. I flera dagar har vi inte vågat prata om den och har vi nu vågat viska om den har det varit inlindat med massor av "om". "Oooom vi får den", "jag tar ingenting för givet nu, men om" och "nu är det ju säkert redan nån annan som har tackat ja till den, men om mot förmodan...". Och vi fick den. Så så fort vi blir av med vår nuvarande lägenhet så drar vi till Lägenheten med stort L. Min lycka vet inga gränser! Och att pojkvännen nu yttrar kommentarer som "vi kanske borde spara lite pengar så vi kan köpa nya soffor" bevisar bara att jag måste ha dött och kommit till himlen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Wow! Gratulerar!

Anonym sa...

GRATTIS. Men vad är "balkong åt fel håll" för i-landsproblem?! Är det juristen i dig som har vaknat till liv. Jag har också fått en ny lägenhet. Det blir ett projekt att få den fin, men det lyckas jag kanske med. Obs. Den har en "fransk ballkong" mot innergården (stor tvättstugebyggnad just utanför). ha det! /

Den sista bloggaren sa...

Men det är ju lite jobbigt när balkongen går in i lägenheten... Haha, nä men du vet killar och deras paraboler som måste riktas åt speciella väderstreck... Och sen är det ju alltid kul med en solig balkong. :) Som sagt, vi har varit kräsna den här gången. :)

.