tisdag 9 mars 2010

Plötsligt händer det!

I våras blev min cykel stulen. För en och en halv timme sen stod den och väntade på mig utanför Iksu. Undrens tid är uppenbarligen inte förbi. (Däremot har jag väl förbrukat upp min one-in-a-million-chans att nånsin vinna på triss.)

Jag blev lite paff. Kan det verkligen vara den? Jag borstade bort lite snö från pakethållaren för att kolla om den fortfarande var knäckt mitt på. Det var den. Kollade hur låset såg ut. Precis likadant som när jag såg den sist, inklusive den vita kattstryparen (vet faktiskt inte det riktiga ordet) som jag tog från jobbet och satte runt det inbyggda låset så jag inte i förbifarten skulle råka låsa cykeln med ett lås jag inte har nyckeln till.

Hm. Vad gör jag nu? tänkte jag och var påväg att ringa närmsta polisbekant innan det slog mig att jag faktiskt vet precis vad jag ska göra. Så jag tog inte med cykeln utan ringde helt enkelt polisen och medans de var påväg så stod jag och glodde som en hök på cykeln så att ingen skulle ta den. "Ägaren" försökte, men icke.

Så nu ska myndigheternas kvarnar mala och de ska utreda vem som har rätt till hojjen. (Håll tummarna att det blir jag! Den är ju för tusan min.)

Efter all denna action ska jag nu rasa in i duschen (svett blir väldigt kallt när man står ute ett tag) och sen rasa in i sängen. Eller kanske bara i. Jag får se vad jag bestämmer mig för.

5 kommentarer:

R sa...

En tillämpning av GFL i praktiken, mycket spännande. Vindicera mera!

Den sista bloggaren sa...

Absolut! :) Nu har jag ju bockat av såväl ett envarsgripande som en vindikation, vad kommer härnäst månne?

R sa...

Trots att jag anser mig vara en relativt flitig läsare av denna blog, har jag helt missat envarsgripandet. Var det cykelns besittningshavare som utsattes för detta, eller referas det till en annan situation?

Vad som står på tur härnäst är ju svårt att sia om, men om du inom den närmaste tiden får anledning att agera med stöd av 24:5 BrB, drar Sverige inför Europadomstolen eller gör något annat juridiskt, kan det nog vara läge att fundera på inköp av spandexdräkt med tillhörande slängkappa för att kunna uppträda som "The Juridicator".

(För utförligare info ang. sistnämnda superhjälte, se Granlund, M., Diskussion i taxi på väg från Mariehem till insparkssittningen i T1, hösten 2006)

Den sista bloggaren sa...

Envarsgripandet var före denna bloggs tid, kan berätta om det över nån lunch nån dag. :)

"The Juridicator". :) Har själv funderat på "Paragrafryttaren" som möjligt alter ego. En blå häst och paragrafformade kaststjärnor. Kanske "the juridicator" kan vara min sidekick isf. :)

R sa...

Jag ser med spänning fram emot en sådan redogörelse.

Paragrafryttaren är ju helt klart en ännu bättre titel. Förslagsvis skaffar du även en domarklubba i bälsteshölster, givetvis med expanderbart handtag för räckviddens skull (jfr. hästpolo).

Istället för en "Bat signal", kan den rättssökande allmänheten kalla på dig via internet. (Domänen paragrafryttarna.se är ju till salu)

.